Διατροφή και βάρος στο σύνδρομο πολυκυστικών ωοθηκών
Καλέστε τώρα: 2102615284, 6974720902

Διατροφή και βάρος στο σύνδρομο πολυκυστικών ωοθηκών

Αρχική / Blog / Διατροφή και βάρος στο σύνδρομο πολυκυστικών ωοθηκών

Posted on: 14/03/2017

Το σύνδρομο πολυκυστικών ωοθηκών είναι μια συχνή κατάσταση που εμφανίζεται από την εφηβεία έως και την ενήλικη ζωή.

Πως να βελτιώσετε μέσω του υγιεινού τρόπου ζωής τα συμπτώματα του συνδρόμου;

Μια πιο υγιεινή επιλογή τροφίμων και η αύξηση της σωματικής δραστηριότητας μπορεί να βελτιώσει τα συμπτώματα του συνδρόμου.

Υπάρχουν τρία χαρακτηριστικά που οδηγούν στη διάγνωσή του:

  1. Η ύπαρξη πολλών μικρών θυλάκων με υγρό (ωοθυλάκια) αντί για ένα μεγάλο, που περιβάλλουν τα ωάρια στις ωοθήκες.
  2. Τα ωάρια δεν απελευθερώνονται κανονικά από το ωοθήκες (ωορρηξία).
  3. Η ασθενής κατέχει ένα υψηλότερο επίπεδο από το φυσιολογικό των ανδρογόνων (αντρικών ορμονών πχ τεστοστερόνη), ή τα ανδρογόνα είναι πιο δραστικά από το φυσιολογικό.

Αν υπάρχουν τουλάχιστον 2 από αυτά τα χαρακτηριστικά μπορεί να επιβεβαιωθεί η διάγνωση.

Αν έχετε σύνδρομο πολυκυστικών ωοθηκών μπορεί να έχετε αρκετά από το ακόλουθα συμπτώματα:

  • ακανόνιστη ή απούσα περίοδο
  • αυξημένη τριχοφυΐα ιδιαίτερα στο πρόσωπο, στο στήθος ή στην κοιλιά
  • τριχόπτωση της κεφαλής ή φαλάκρα αρσενικού τύπου
  • ακμή
  • δυσκολία στη διατήρηση υγιούς σωματικού βάρους
  • δυσκολία στη σύλληψη και τη γονιμότητα

 

Οι καρδιακές παθήσεις και ο διαβήτης σχετίζονται με το σύνδρομο πολυκυστικών ωοθηκών, ιδιαίτερα αν έχετε οποιοδήποτε από τα ακόλουθα:

  • υψηλά επίπεδα λιπιδίων στο αίμα
  • υψηλή πίεση του αίματος
  • υπερβολικό βάρος και, ειδικότερα σπλαχνικό λίπος γύρω από τη μέση (κεντρικού τύπου παχυσαρκία)

Τα συμπτώματα του συνδρόμου μπορούν να διαχειριστούν με ένα συνδυασμός αλλαγών στον τρόπο ζωής και της φαρμακευτικής αγωγής.

Η υγιεινή διατροφή στη διαχείριση του συνδρόμου πολυκυστικών ωοθηκών

Η υγιεινή διατροφή βοηθά στη βελτίωση των συμπτωμάτων του συνδρόμου των πολυκυστικών ωοθηκών αλλά και στην πρόληψη της εμφάνισης της καρδιακής νόσου και του διαβήτη μακροπρόθεσμα. Περιλαμβάνει:

  • άφθονη κατανάλωση φρούτων και λαχανικών,
  • επιλογή άπαχου κρέατος
  • επιλογή γαλακτοκομικών χαμηλής περιεκτικότητας σε λιπαρά
  • περιορισμό της ποσότητας των λιπαρών και ζαχαρούχων τροφίμων και ροφημάτων.

 

Εάν προσπαθείτε να συλλάβετε, είναι ιδιαίτερα σημαντικό να παρέχετε στον οργανισμό σας αρκετά θρεπτικά συστατικά και να καταναλώνετε μια υγιεινή και ισορροπημένη διατροφή, καθώς επίσης να λαμβάνετε συμπληρώματα φολικού οξέος.  Συμβουλευτείτε τον ιατρό ή το διαιτολόγο σας.

Διαβάστε επίσης:  Γονιμότητα και Διατροφή: Συστάσεις

Ακολουθείστε μια διατροφή χαμηλού γλυκαιμικού δείκτη

Ο γλυκαιμικός δείκτης (ΓΔ) είναι ένα σύστημα κατάταξης, που μας δείχνει πόσο γρήγορα ανεβαίνει το σάκχαρο στο αίμα μετά το φαγητό ανάλογα  με τους υδατάνθρακες που καταναλώνουμε.

Η διατροφή χαμηλού ΓΔ, θα αυξήσει με αργό ρυθμό τα επίπεδα του σακχάρου στο αίμα μειώνοντας έτσι τα συμπτωμάτων του συνδρόμου των πολυκυστικών ωοθηκών. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι η κατανάλωση τροφίμων με χαμηλό ΓΔ μπορεί να βελτιώσει τα επίπεδα της ινσουλίνης, μιας ορμόνη η οποία βοηθά τον οργανισμό να χρησιμοποιεί την ενέργεια που παράγεται από τα τρόφιμα.

Πολλές γυναίκες με σύνδρομο των πολυκυστικών ωοθηκών είναι ανθεκτικές στις επιδράσεις της ινσουλίνης και έτσι έχουν περισσότερη ινσουλίνη στο αίμα τους. Η ινσουλίνη αυξάνει τα επίπεδα τεστοστερόνης και παρόλο που η τεστοστερόνη θεωρείται συχνά μια ανδρική ορμόνη, όλες οι γυναίκες χρειάζονται μια μικρή ποσότητα. Όμως, ακόμη και μια μικρή αύξηση της ποσότητας της τεστοστερόνης μπορεί να διαταράξει την ισορροπία των ορμονών στον οργανισμό οδηγώντας σε ακμή, τριχοφυΐα και ανώμαλη περίοδο.

Έχει αποδειχθεί ότι μια διατροφή χαμηλού ΓΔ βελτιώνει την ικανότητα του οργανισμού να ανταποκρίνεται στην ινσουλίνη σε γυναίκες με σύνδρομο πολυκυστικών ωοθηκών, ακόμα και αν δεν συντρέχει λόγος απώλειας βάρους. Επίσης, σε συνδυασμό με απώλεια βάρους, μια διατροφή χαμηλή σε ΓΔ έχει αποδειχθεί ότι βελτιώνει την τακτικότητα της περιόδου.

 

Μήπως το βάρος σας κάνει τη διαφορά;

Αν είστε υπέρβαρη, ακόμη και μια μικρή απώλεια βάρους μπορεί να βελτιώσει τα συμπτώματα του συνδρόμου πολυκυστικών ωοθηκών, συμπεριλαμβανομένης και της βελτίωσης της γονιμότητας σας. Η απώλεια βάρους μεταξύ 0,5-1 κιλό την εβδομάδα είναι ένας ασφαλής και ρεαλιστικός στόχος.

Ο καλύτερος τρόπος για να χάσετε και να διατηρήσετε το βάρος σας είναι ασαφής και διαφορετικά πράγματα φαίνεται να λειτουργούν σε διαφορετικούς ανθρώπους. Πολλές γυναίκες με σύνδρομο πολυκυστικών ωοθηκών δυσκολεύονται να χάσουν βάρος και αναφέρουν συχνά υπέρμετρες επιθυμίες για τρόφιμα αλλά και ευκαιριακή άμετρη κατανάλωση.

Το  καλύτερο που μπορείτε να κάνετε για τον εαυτό σας είναι να βρείτε ένα μοντέλο διατροφής που να ταιριάζει στον τρόπο ζωής σας χωρίς να περιορίστε κανένα απαραίτητο τρόφιμα ή θρεπτικό συστατικό. Πολλά είναι επίσης τα οφέλη από την τακτική σωματική δραστηριότητα, αφού βελτιώνει την απόκριση του οργανισμού στην ινσουλίνη.

 

Συμπερασματικά

Αν είστε υπέρβαρη, ο πιο σημαντικός στόχος είναι η να επικεντρωθείτε σε ορισμένες αλλαγές στη διατροφή σας και στην αύξηση της σωματικής δραστηριότητας για απώλεια και διατήρηση του βάρος. Υπάρχουν πολλοί λόγοι για τους οποίους μπορείτε να δυσκολευτείτε να χάσετε βάρος, όμως μπορείτε να εξετάσετε διάφορες επιλογές για να βρείτε διατροφικές αλλαγές που μπορείτε να διατηρήσετε.

Οι γυναίκες που έχουν διαγνωστεί με σύνδρομο πολυκυστικών ωοθηκών θα πρέπει να εξετάσουν την αντικατάσταση μερικών τροφίμων με υψηλό ΓΔ με αντίστοιχα χαμηλότερου, ώστε να βελτιώσουν την ευαισθησία του οργανισμού στην ινσουλίνη.

Η κατανάλωση μιας υγιεινής διατροφής και η τακτική σωματική δραστηριότητα παίζουν πολύ σημαντικό ρόλο στην πρόληψη ασθενειών που συνδέονται με το σύνδρομο πολυκυστικών ωοθηκών, όπως οι καρδιοπάθειες και ο διαβήτης.

Γεια, είμαι η Ναταλία!

Είμαι Διαιτολόγος - Διατροφολόγος και στόχος μου είναι να σε παροτρύνω, να σε κινητοποιήσω και να σε εκπαιδεύσω σε μια αλλαγή στάσης ζωής... Δοκίμασε μαζί μου!