Ποιο είναι το μέγεθος της μερίδας των δημητριακών πρωινού
Καλέστε τώρα: 2102615284, 6974720902

Ποιο είναι το μέγεθος της μερίδας των δημητριακών πρωινού

Αρχική / Blog / Ποιο είναι το μέγεθος της μερίδας των δημητριακών πρωινού

Posted on: 10/11/2016

Τι είναι μια μερίδα; Πως καθορίζεται το μέγεθος δημητριακών ανά ηλικιακή ομάδα;

Δείτε ότι θέλετε να ξέρετε για τα δημητριακά πρωινού εδώ!

Τα δημητριακά πρωινού παρασκευάζονται από επεξεργασμένους κόκκους δημητριακών και καταναλώνονται συνήθως ως το πρώτο γεύμα της ημέρας. Τρώγονται ζεστά ή κρύα, συνήθως αναμιγνύονται με γάλα, γιαούρτι, ή φρούτα. Υπάρχουν πάνω από 300 διαφορετικοί τύποι δημητριακών στο εμπόριο (νιφάδες, μούσλι, βρώμη, δημητριακά ολικής άλεσης, μπάρες δημητριακών).

 

Τι είναι μια μερίδα;

Ως μέγεθος μερίδας ορίζεται η ποσότητα του τροφίμου που καταναλώνει ένα μέσο άτομο σε ένα γεύμα. Αυτή η ποσότητα μπορεί να διαφέρει ανάλογα με την ηλικία, το φύλο και το επίπεδο της φυσικής δραστηριότητας.

Γιατί είναι σημαντικό να έχουμε μέγεθος μερίδων;

Το μέγεθος της μερίδας παίζει σημαντικό ρόλο, βοηθώντας τους καταναλωτές  να διαχειριστούν τη διατροφή τους και να καταλάβουν την πρόσληψη θερμίδων και θρεπτικών συστατικών, και πρέπει να συμφωνούν με τις διατροφικές συστάσεις των διεθνών οργανισμών.

Οι διατροφικές πληροφορίες που βρίσκονται στη συσκευασία (ανά 100g προϊόντος) βοηθούν τους καταναλωτές να συγκρίνουν τα διαφορετικά είδη τροφίμων. Ωστόσο, για να μπορούν οι καταναλωτές να συσχετίσουν τη διατροφική ετικέτα με τη μερίδα που καταναλώνουν απαιτούνται αξιόπιστα στοιχεία σχετικά με το τυπικό μέγεθος των μερίδων.

Το τυπικό μέγεθος μερίδας  έχει καθοριστεί για να παρέχει πληροφορίες για το ποιο μέγεθος πρέπει να καταναλώνει το άτομο σε μια υγιεινή και ισορροπημένη διατροφή. Το μέγεθος της μερίδας αναφέρεται στο βάρος των έτοιμων προς κατανάλωση δημητριακών χωρίς να έχει προστεθεί γάλα.

 

Πως καθορίζεται το μέγεθος της μερίδας;

Μια μερίδα διαφέρει ανάλογα με τον τύπο των δημητριακών πρωινού που διατίθενται στην αγορά δηλαδή την πυκνότητά τους, την ποσότητα των δημητριακών, των φρούτων ή των ξηρών καρπών που περιέχουν. Οι περισσότεροι από εμάς υπολογίζουν την ποσότητα των δημητριακών που καταναλώνουν με ένα μπολ. Ωστόσο, ένα μπολ μούσλι ζυγίζει περισσότερο από ένα μπολ νιφάδες δημητριακών, και έτσι έχουν δημιουργηθεί διαφορετικά μεγέθη μερίδας ανάλογα με τον τύπο ή την κατηγορία των δημητριακών. Τα βαρύτερα δημητριακά όπως η granola, ή το μούσλι και τα δημητριακά με φρούτα και ξηρούς καρπούς, διατίθενται σε μεγαλύτερο μέγεθος μερίδας κατά βάρος 40 g ή 45 g. Τα λιγότερο πυκνά προϊόντα, τα οποία περιλαμβάνουν νιφάδες δημητριακών, διατίθενται σε μικρότερο μέγεθος μερίδας κατά βάρος 30 g.

Ένας εύκολος τρόπος για να μετρήσουμε τη μερίδα είναι η κουταλιά της σούπας:  30 γραμμάρια νιφάδες αντιστοιχούν σε 5 -7 γεμάτες κουταλιές της σούπας, 45 γραμμάρια μούσλι αντιστοιχούν σε περίπου 4 κουταλιές της σούπας, και για τις μπάρες δημητριακών μια μπάρα είναι μια μερίδα.

 

Το μέγεθος της μερίδας δημητριακών ανά ηλικιακή ομάδα

Το τυπικό μέγεθος μερίδας που αναγράφεται στη συσκευασία βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στην ποσότητα που θα μπορούσε να καταναλώσει κατά μέσο όρο ένας ενήλικας. Ωστόσο, στην πράξη οι άνδρες συνήθως καταναλώνουν μεγαλύτερη μερίδα από τις γυναίκες, ενώ οι έφηβοικαταναλώνουν όσο ενήλικες (ή περισσότερο), καθώς και τα μικρότερα παιδιά χρειάζονται (και συνήθως τρώνε) μικρότερη μερίδα από τους ενήλικες.

Η μέση κατανάλωση για τους έφηβους είναι περίπου 40-50 g , ενώ για τα μικρότερα παιδιάπερίπου 25-40 g ανά ημέρα σε όλα τα προϊόντα και τις χώρες σύμφωνα με έρευνα της EFSA. Σε ότι αφορά τους ενήλικες, η μερίδα μούσλι / δημητριακά με μούσλι τείνει να είναι υψηλότερη από ότι για τους άλλους τύπους δημητριακών.

 

Πώς μπορεί μια ετικέτα να μας βοηθήσει να κατανοήσουμε τις διατροφικές πληροφορίες

Στις συσκευασίες των δημητριακών πρωινού παρέχονται οι διατροφικές πληροφορίες ανά μερίδα και ανά 1οο γρ προϊόντος, ώστε να βοηθήσει τους καταναλωτές να εκτιμήσουν τι πραγματικά καταναλώνουν και να κάνουν πιο συνειδητές επιλογές.

Σε γενικές γραμμές, τα δημητριακά πρωινού αποτελούν το 15-25% της ημερήσιας ενεργειακής πρόσληψης ανάλογα με τις διατροφικές συστάσεις σε ολόκληρη την Ευρώπη, καθώς και την ηλικία το φύλο ή το επίπεδο της φυσικής δραστηριότητας.

gda_crunch

Νομοθεσία για τη διατροφική ετικέτα

Αν και η επισήμανση είναι προαιρετική, αντί υποχρεωτική, πρέπει να παρέχει πληροφορίες «ανά μερίδα» και ο κανονισμός της ΕΕ 1169/20112 απαιτεί ότι να πληρούνται οι ακόλουθοι όροι:

  1. Οι μερίδες πρέπει να είναι εύκολα αναγνωρίσιμες από τον καταναλωτή.
  2. Η μερίδα που χρησιμοποιείται πρέπει να ποσοτικοποιηθεί στην ετικέτα.
  3. Πρέπει να αναφέρεται ο αριθμός των μερίδων ή μονάδων που περιέχονται στη συσκευασία.

 

Για να βρείτε το μέγεθος μερίδας των τροφίμων ανάλογα με τις ανάγκες σας συμβουλευτείτε το διαιτολόγο σας. 

Γεια, είμαι η Ναταλία!

Είμαι Διαιτολόγος - Διατροφολόγος και στόχος μου είναι να σε παροτρύνω, να σε κινητοποιήσω και να σε εκπαιδεύσω σε μια αλλαγή στάσης ζωής... Δοκίμασε μαζί μου!